tisdag 17 november 2009

Förälskad

En väninna skriver en blogg om sitt krossade hjärta och skrev då ett inlägg om att kärlek är en kemisk reaktion. Jag vägrade då tro att det skulle finnas någon sanning i detta. På något sätt har jag inte kunnat släppa tanken och har läst en del om detta. Hade jag fel..?

"Emotioner, även affektion och "kärlek", är blott kemiska reaktioner i den fettklump vi kallar för hjärna och medvetande. Under rätt former av smicker pumpas det ut lycko- och stresshormoner och man känner sig vimmelkantig av "kärlek" och som framstudsande på rosa moln. Det är dock fysiologiskt omöjligt för hjärnan att INTE förr eller senare antingen vänja sig vid dessa förhöjda nivåer av hormoner eller, vilket är troligare, inte längre ser det evolutionärt viktiga i att fortsätta administrera denna systemlurande kemisk soppa.
Det är sålunda fysiologisk omöjligt att vara nykär i mer än högst några månader. Därefter finns faktiskt ingen kärlek (då "kärlek" är en kemielektrisk reaktion som ju inte längre finns kvar i ens system), bara en slags vänskap och den ömsesidiga vilja att för enkelhetens och rutinernas skull behålla de invanda system som man gemensamt hunnit lägga sig till med under berusningen."

Så alltså, det gäller bara att hitta en bra vän???
Kunde jag inte fått veta det lite tidigare...
Det är en sådan där dag. En sådan där dag då jag nynnar på gamla toner och lyssnar på Lugna favoriter. Tar ton i refrängerna och hör att det inte riktigt låter som det bör men sjunger vidare. Vem gör det egentligen??? Min personliga åsikt är ändå att kärleken finns på riktigt!

9 kommentarer:

  1. Visst är det så men det vill man ju inte inse när man är förälskad... Är DU förälskad? Jag ser att tonen på dina inlägg har förändrats. Du är glad och har en planerad dejt, har ni träffats? Var det pirr-i-magen? Eller när ska ni träffas. Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
  2. If I heare nothing (closes my ears) If I see nothing (closes my eyes) If I feel nothing (closes my heart) I maybe will be fine.

    Farbror spray

    SvaraRadera
  3. Men men, det är en skön blandning i vart fall.
    Ha det absolut bara BÄST!!!!

    SvaraRadera
  4. Den finns på riktigt, det är en kemisk atmosfärisk jordlig och helt underbar reaktion, även för lilla du. kram

    SvaraRadera
  5. Använder inte ordet "kärlek" för jävla mycket, men den som skrev detta är puckad, alltså inte kund på MediaMarkt, och det lär vara puckat!!!

    SvaraRadera
  6. Hej S,
    Jag har följt din blogg sedan starten då den mestadels handlade om våra speciella barn. Men nu handlar den huvudsakligen om dig och det tycker jag verkligen är trevligt. Ser att du rensat bort lite gamla inlägg. Du verkar vara en otroligt stark kvinna som jag kommit att beundra. Nu skulle jag vilja veta, vad söker du? I livet och i en man?

    SvaraRadera
  7. Ja, från början var det tänkt att den skulle handla om våra barn men det bara blev... Har raderat lite inlägg och kommentarer från den tiden när bloggen blev mer "public".
    Oj... Det var inte lätt att svara på... Jag ska fundera lite...

    SvaraRadera
  8. Men du... Erkänn nu för världen att det är du och jag. Du ska ju byta efternamn och allt.

    SvaraRadera