torsdag 26 mars 2009

Blä blä blä

Igår var jag hos läkaren och tog lite prover. Efter att ha ätit vätskedrivande sedan i oktober fick jag order om att gå och kolla mitt kaliumvärde. Kalium??? Hmm... Inget bekant ämne så jag googlade lite.

"Låga kaliumvärden kan ge upphov till förvirringstillstånd och muskelsvaghet. Kaliumbrist kan även orsaka onormal hjärtrytm. Kalium är ett grundämne som kroppen behöver framför allt som byggsten och för nervernas och musklernas (inklusive hjärtmuskeln) elektriska aktivitet. Kaliumbrist kan medföra livshotande tillstånd som total aptitlöshet, muskelkramper och hjärtstopp. Vid lättare brist kan störningar av hjärtrytmen uppträda, även ödem, kronisk förstoppning, hypoglykemi, hormonella störningar, njurbesvär och för högt blodtryck. Andra bristföljder är sockersjuka, bukspottsinflammation, stress, allergi och cancer. Kaffe, alkohol och socker medför kaliumbrist. Detta gäller i ännu högre grad en lång rad medicinska preparat, speciellt vattendrivande, digitalis och cortisonpreparat"

Och vattendrivande äter jag för att inte få anfall, vilket jag får iallafall.
Känns inte så sunt! Blev lite stressad nu över det här och svaret kommer först på tisdag.

Ikväll är det årsmöte för samfällighetsföreningen där jag är kassör, jippie...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar