fredag 10 juli 2009

Stackars smaklökar

Igår bakade jag ett bröd som ska vara ok att äta. Men det såg inte så kul ut... Massa konstiga saker och jag kommer att sakna att äta vanliga smörgåsar. Jag tog med mig brödet till jobbet och bjöd mina GI-kollegor och glutenintoleranta. De tyckte det var gott. Nja... Jag har inte kommit så långt att jag tycker det är gott, behöver öva lite mer. Jag försökte få dottern att smaka men hon bara skrynklade ihop hela ansiktet och sa blä!

Dagens meny
Frukost:
LCHF-bröd med smör och cream-cheese, kaffe
Lunch:
Sallad med mango, avokado, valnötter, tomat och lök
Middag:
Tacos utan taco... Alltså åt jag allt utom brödet och majsen.

Helt okej faktiskt!

LCHF-bröd (laktos och glutenfritt)Ingredienser:
4 ägg
7 msk krossade linfrön
2 msk psylliumfrön
2 tsk bakpulver
2 krm salt
Ca 40 gram rapsolja (själv hade jag olivolja)
Lite solroskärnor
Kanel och Kardemumma eller andra kryddor

Gör så här:
Vispa äggen hårt med elvisp, tillsammans med saltet. Vänd ner och rör försiktigt ihop med de torra ingredienserna samt oljan.
Det blir som en smet, snarare än deg. Låt svälla en stund (minst en timme) och grädda sedan i ugnen på bakplåtspapper i 200 grader, ca 10-15 min.
Skär i bitar, ca 10 stycken brukar det bli.

2 kommentarer:

  1. När du ätit LCHF en tid kommer du inte att vilja ha bröd... Det smakar alldeles för sött, nästan så det svider i munnen.

    Jag saknade brödet ett par månader, ända tills jag insåg att det inte var brödet i sig jag sakande, utan enkelheten i att kunna ta en smörgås när man var lite hungrig på kvällen... Kom då på att jag kunnde koka/steka hela äggpaketet på en gång och lägga i kylen... Voila! Så fanns enkelheten igen.

    När sen sockersuget försvinner kommer du inte att vara småhungrig/sugen längre och behovet av enkel och snabb mat försvinner, man går lixom runt hela dagarna och är "intehungrig"...

    SvaraRadera
  2. Eftersom jag egentligen inte bantar så fuskar jag lite med sockret. Igår drack jag jordbubbsdrinkar tillexempel... Jättegott! Jag misstänker att jag får i mig något som jag inte tål då jag ser väldigt gravid ut och är egentligen smal, därför känns LCHF som en bra metod. Jag ska vara utan både laktos och gluten. Sen får vi se. Jag gillade GI när jag provade på det. Klarar mig lätt utan pasta, saknar riset då jag är tokig i sushi och knäckebröd är förbaskat gott. Men jag är envis som sjutton så det här klarar jag!

    SvaraRadera