torsdag 9 juli 2009

LCHF - jag testar!

Den lediga delen av familjen har det bra trots detta skitväder. Dottern verkar vara nöjd med ledigheten och leker mycket med sin bästa kompis som är en underbart söt liten pojke. Hon försöker köra lite med mannen och hotar.
-Om inte jag får det, då gör inte jag.... Eller: -Då tänker jag...
Och hon har lite lättare att linda pappa runt fingret, men vilka småtjejer har inte det?
Vi försöker att ge henne lite utrymme och inte tjata på henne om toa och allt annat. Kissar hon på sig får hon gå och byta om. That´s it, det är inte hela världen… Och hon är så otroligt charmig, min lilla krulltott. Sonen är på äventyr mest hela tiden och nu känner jag att han verkligen blivit en stor kille. Han är så kärleksfull och fin. Snygg är han också!

Sedan vi kom hem från Spanien har jag sett gravid ut, och då snackar vi 3:e-4:e månaden gravid. Jag har slutat äta laktos eftersom jag mår dåligt av det men nu är det ännu värre. Det är heller inte så att jag vaknar och är smal och blir svullen efter maten. Nej då, konstant svullen morgon som kväll. Jag har en vän som har haft väldiga problem med sin mage som också är laktosintolerant men även har en tarmsjukdom som heter IBS. Mina problem är ganska lika hennes så nu ska vi båda testa LCHF (Low Carbs High Fat). Jag gör faktiskt vad som helst för att slippa se ut så här så det är värt ett försök. Vi bestämde oss strax före lunch och nu har jag börjat.

På lunchen var jag och handlade men det var inte lätt. Inga spannmål, ingen laktos, inget sött. Fisk och kyckling äter jag inte. Jag köpte i alla fall sallad, avokado, tomat, rödlök, solrosfrö och räkor i lake. Jag köpte också en balsamico. DYRT blev det. Räkorna var fruktansvärda och avokadon var rutten. Blä!
Mmm, det var ingen bra start på min nya diet men skam den som ger sig.
Är det någon som har något bra recept på LCHF/GI utan kyckling, fisk och laktos så mottages det tacksamt!

En dag kvar…

4 kommentarer:

  1. Heja heja, lchf är skitenkelt.... När andra äter t.ex. spagetti, köttfärssås och grönsaker så ääter du detsamma fast utan pastan... Du behöver inte konstla till det och handla/äta annorlunda än "vanligt". Skippa bara den delen av måltiden som innehåller kolhydrater. Har kört i ca ett halvår nu och gått ner drygt 30 kilo, plus att jag mår bättre än på 20 år...

    ps, Jag har åxå barn med diagnos, en aspi-grabb o en aspi/adhd... inte en långsam dag ;-) ds

    SvaraRadera
  2. Kämpar på här! Jag testade GI en period och gick enkelt ner i vikt. Vikten är inte mitt problem nu, bara min svullna mage. Det jobbigaste är brödet för mig och så potatisen... Nypotatis... Mmmm...

    Nej du, långsamma dagar finns det inte på vår planet! ;)

    SvaraRadera
  3. Får hoppas du inte går ner 30 kilo....inte mycket kvar då :-)! Svullen mage kan också bero på stress! Kanske ska du prova varva ner innan du miklar med kosten. Ett tips från mig är att börja dieten efter semestern om det behovs!

    SvaraRadera
  4. Hi hi... Nä, jag hade inte tänkt gå ner egentligen. Bara undvika alla spannmål till att börja med. Alltså jag ser verkligen gravid ut! Vill inte se ut såhär i sommar men visst kan det bero på stress. Och vin tänker jag såklart dricka!

    SvaraRadera